استرچ پالت چیست؟

مطالب آموزشی
استرچ پالت چیست

در این مقاله در رابطه با یکی دیگر از دستگاه های مهم صنعت بسته بندی صحبت میکنیم. دستگاه استرچ پالت کاربرد بسیار زیادی در کارخانه های تولیدی اعم از شرکت های داخلی و خارجی و صنعت های مختلفی نظیر دارویی، شیمیایی و غذایی دارد. شرکت های مختلفی اقدام به طراحی و ساخت سلفون کش صنعتی کرده اند. پس با ما همراه باشید تا باهم بررسی کنیم که استرچ پالت چیست و چه مزایایی و کاربردهایی دارد؟

قبلا در مقاله ای؛ نکات مهمی که قبل از خرید استرچ پالت باید بدانید صحبت کردیم. در این مقاله جنبه های دیگری را نیز مورد بررسی قرار میدهیم.

دستگاه استرچ پالت صفحه گردان

استرچ پالت چیست؟

استرچ پالت تشکیل شده از دو کلمه استرچ و پالت است. استرچ به معنی کشیدن و کشیده شده است. پالت هم منظور قطعاتی است که عموما چوبی یا فلزی است و زیر محصولاتی که قرار است بسته بندی و جابجا شوند قرار داده می شود. البته پالت های پلاستیکی نیز در بازار موجود است.

بعد از اینکه محصولات بر روی پالت قرار داده شدند؛ مثلا تعداد زیادی کارتن، توسط دستگاهی به نام لیفتراک یا جک پالت به محل مورد نظر که دستگاه استرچ پالت قرار داد هدایت میشود و توسط این دستگاه سلفون پیچی بر روی پالت انجام می گیرد.

پالت چوبی
نمونه ای از پالت چوبی که در استرچ پالت از آن استفاده می گردد

 

متناسب با نوع دستگاه فرآیند سلفون پیچیدن ممکن است کمی متفاوت باشد اما چیزی که در نهایت خروجی کار است، این است که محصولات بر روی پالت قرار دارند و به دور آن ها چند لایه محکم فیلم استرچ پیچیده شده است و امکان ریزش محصولات وجود ندارد و آماده جهت جابجا کردن است. اکنون که فرآیند کلی را درک کردیم به بررسی دقیق تر عملکرد دستگاه استرچ پالت می پردازیم و مزایا و معایب این کار را مورد بررسی قرار می دهیم. با پاشا صنعت همراه باشید!

بیشتر بخوانید : مهم ترین کاربردهای صنعتی پالت پیچ

طرز کار دستگاه استرچ پالت به چه صورت است؟

دستگاه استرچ پالت که مدل ساده آن استرچ صفحه گردان است یک ستون عمودی دارد که بازوی متحرکی در آن تعبیه شده است وظیفه حرکت دادن سلفون از پایین به بالا و برعکس را برعهده دارد. این حرکت دادن سفلون از بالا به پایین توسط یک موتور الکتریکی که عموما بالای ستون نصب می شود، انجام میگیرد. در بخش پایینی دستگاه نیز یک صفحه بزرگ گردان قرار دارد که توسط موتور الکتریکی به حرکت در میاد.

استرچ پالت در مدل های دیگری نیز ساخته می شود. مدل معروف دیگر، استرچ دروازه ای است که به آن دکل گردان نیز گفته می شود. در این مدل دیگر خبری از صفحه گردان پایین دستگاه نیست و دکل به دور پالت میگردد و فرآیند استرچ پیچ کردن انجام می شود.

نحوه کار دستگاه استرچ پالت بند
نمونه ای از نحوه کار دستگاه استرچ پالت صفحه گردان

فیلم یا نایلون استرچ

منظور از فیلم استرچ همان سلفونی که به به دور پالت پیچیده می شود و کار بسته بندی انجام میگیرد. فیلم استرچ در مدل های مختلفی تولید می شود که بعضی از آن ها نازک و 1 لایه هستند و بعضی نیز 2 لایه و عموما تا 5 لایه نیز ضخامت دارند و در موارد مختلفی از آن ها استفاده می گردد. در این مدل ها تعداد لایه ها با کیفیت رابطه مستقیمی دارد. برخی از این فیلم ها نیز به گونه ای ساخته می شوند که ضد اشعه UV نیز می باشد تا در مواقع خاص بتواند از محصولات به خوبی مراقب کند.

نکته ی مهم در فیلم های استرچ، قابلیت کشش آن هاست. هرچقدر ضریب کشش این سفلون ها بیشتر باشد، عملیات بسته بندی استحکام بیشتری به خود میگیرد.

بیشتر بخوانید: کشش اولیه در دستگاه استرچ پالت

فیلم استرچ یا سفلون که جهت بسته بندی محصولات از آن استفاده می شود.

فیلم استرچ یا سفلون که در فرآیند استرچ کردن محصولات با دستگاه استرچ پالت از آن استفاده می شود

استرچ پالت؛ دستگاهی است که بعد از قرارگرفتن محصولات بر روی پالت با استفاده از فیلم استرچ (سفلون) عملیات بسته بندی و استرچ کردن محصولات را انجام میدهد.

انتخاب دستگاه استرچ پالت مناسب با کارگاه

یکی از مهم ترین سوالاتی اکثر کارفرماها با آن روبرو میشوند این است که چه نوع استرچ پالتی برای کارگاه من مناسب است؟ در ادامه با ما همراه باشید که به این سوال مهم به صورت دقیق و بررسی موردی پاسخ دهیم.

به صورت کلی چندین مدل معروف برای استرچ پالت وجود دارد.

  1. استرچ پالت دروازه ای
  2. استرچ پالت صفحه گردان
  3. استرچ پالت فرودگاهی
بیشتر بخوانید : برخی از کاربردهای استرچ پالت فرودگاهی

البته مدل های دیگری مثل استرچ مرغک دار و استرچ رولی نیز وجود دارد که در این جا ما به همین 3 مورد می پردازیم.

تفاوت استرچ پالت صفحه گردان ، دروازه ای و فرودگاهی چیست؟

در رابطه با مدل صفحه گردان در ابتدای مقاله گفتیم که در این مدل موتور الکتریکی صفحه زیرین را به حرکت در می آورد و بازوی متحرک که فیلم استرچ بر روی آن قرار دارد با حرکت به سمت بالا و پایین فرآیند سلفون پیچی را انجام می دهد. اما در مدل استرچ دروازه ای یک دکل وجود دارد که با چرخش دکل به دور پالت و پایین و بالا رفتن فیلم استرچ بر روی دکل متحرک فرآیند استرچ پیچی انجام می شود.

و در مدل فرودگاهی نیز عملکرد کلی مشابه مدل صفحه گردان است اما ابعاد صفحه کوچک تر و کمی جمع و جور تر کار انجام میگیرد.

استرچ پالت صفحه گردان
نمونه ای از استرچ پالت صفحه گردان دوبل

استرچ پالت صفحه گردان؛ مزایا و معایب

مهمترین مزیت دستگاه استرچ پالت صفحه گردان قیمت پایین تر آن نسبت به مدل های دیگر است. همچنین این مدل فضای کمتری از کارگاه را اشغال میکند و نسبت سایر مدل های استرچ پالت کوچک تر می باشد.همچنین کار کردن با این مدل دستگاه نیاز به مهارت بالایی ندارد و اپراتور به راحتی می تواند با آن کار کند.

مدل استرچ صفحه گردان، دارای معایبی نیز هست که یکی از آن ها محدودیت وزن پالتی است که روی دستگاه قرار میگیرد. همچنین با توجه به اینکه پالت توسط لیفتراک بر روی صفحه ی گردان قرار داده می شود، این عمل معمولا با ضربه و کشش همراه است که باعث بالاترین اصطحلاک دستگاه و آسیب پذیری قسمت صفحه گردان می شود. همچنین اگر تعداد زیادی پالت نیاز به بسته باشد این مدل مناسب تیراژ بالا در یک ساعت نمی باشد.

اگر بطور خلاصه بخواهیم مزایا و معایب را ذکر کنیم:

  • هزینه اولیه پایین.
  • اشغال فضای کمتر.
  • محدودیت در وزن پالت نهایت تا 3تن.
  • محدودیت در تیراژ میانگین 12 پالت درساعت.
  • نیاز به دقت وحساسیت پالت گذاری توسط لیفتراک به دلیل فشار برروی صفحه گردان.
دستگاه استرچ پالت دروازه ای
نمونه ای از دستگاه استرچ پالت دروازه ای

استرچ پالت دروازه ای یا دکل گردان ؛ مزایا و معایب

همانطور که گفتیم در استرچ پالت مدل دروازه ای دیگر خبری از صفحه گردان نیست. و دکل به دور پالت می چرخد و فرآیند استرچ کردن را انجام میدهد که این کار باعث افزایش سرعت راندمان کار می شود. و با توجه به اینکه صفحه ای وجود ندارد، محدودیت وزنی پالت هم در این جا از بین می رود. و می توان در تیراژ بالا نیز از این مدل استفاده کرد. اما فضایی که این دستگاه اشغال میکند به مراتب بیشتر از مدل صفحه گردان است.

در ادامه برخی از مهمترین مزایا و معایب مدل دروازه ای را ذکر میکنیم:

معایب:

  • فضای بیشتری اشغال می شود
  • هزینه دستگاه بیشتر است
  • تعمیر و نگهداری دستگاه تخصصی تر است

مزایا:

  • راندمان و تعداد بالا
  • بدون محدودیت وزنی
  • اصطحلاک کمتر دستگاه

در این مقاله به صورت تخصصی در رابطه با این موضوع صحبت کردیم که استرچ پالت چیست، و چه کاربردهایی دارد. همچنین مدل های مختلف استرچ پالت نظیر استرچ دروازه ای، استرچ صفحه گردان و فرودگاهی را مورد بررسی قرار دادیم و مزایا و معایب هریک را به صورت دقیق برشمردیم. در صورتیکه در رابطه با خرید و قیمت دستگاه استرچ پالت سوالی داشتید میتوانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید تا  یک مشاوره رایگان از کارشناسان پاشا صنعت البرز دریافت کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید